...

Соціальне підприємництво України
Труднощі та перспективи

ЄвроПростір | 24.04.2018

Значна кількість соціальних підприємств на території України розташовуються в Києві, займаються працевлаштуванням соціально вразливих груп населення, а домінуючий напрямок роботи - вирощування та збут сільськогосподарської продукції. Такі дані дослідження «Соціальні підприємства в Україні», яке здійснила громадська організація «Молодіжний центр з проблем трансформації соціальної сфери “СОЦІУМ-ХХІ”». 

У рамках дослідження здійснено збір, аналіз та впорядкування інформації про соціальні підприємства і складено Каталог соціальних підприємств.

У даному дослідженні послуговувались таким визначенням:

Соціальні підприємства – це організації (незалежно від організаційно-правової форми), які вирішують соціальні та/чи екологічні проблеми.

Організація повинна відповідати хоча б одному з наступних критеріїв:

- працевлаштування вразливих груп населення (ветерани АТО, ВПО, люди з інвалідністю, мешканці сільської місцевості та ін);
- частина чи весь прибуток від діяльності спрямовується на підтримання статутної діяльності ГО, БО чи БФ;
- частина чи весь прибуток виділяється на фінансування окремих видів послуг для соціально вразливих груп населення / підтримки соціальних, культурних чи спортивних заходів, проектів.

Місія соціальних підприємств найчастіше прописана у статуті та полягає у підтримці вразливих груп населення та/чи розвитку громади. Головні способи досягнення місії: продаж товарів (власного виробництва), працевлаштування представників вразливих груп та підтримка соціальних, культурних та/чи спортивних заходів, проектів, програм. 

Цифри і факти

З 167 анкет було відібрано 150 соціальних підприємств до Каталогу соціальних підприємств 2016-2017 рр., що відповідали визначенню та хоча б одному з наведених вище критеріїв.

Чисельна кількість опитаних соціальних підприємств були зареєстровані у 2016 році. 

З 150 соціальних підприємств, у 65 керівниками є жінки і у 85 – чоловіки.

Організаційна форма діяльності суб’єктів економіки, яку найчастіше обирають соціальні підприємці - ФОП. У більшості соціальних підприємств працює до 5 осіб.

Переважна більшість соціальних підприємств мають чи в процесі розробки бізнес-плану, отримують 100% фінансування від власної комерційної діяльності. Сума річного фінансового обороту за 2015 рік складала до 500 тис. грн, прибутки між 2014 та 2015 роком зросли. 100% від власного прибутку реінвестується.

Щодо системи оподаткування соціальних підприємств, переважають ті СП, що знаходяться на загальній системі оподаткування. Здебільшого СП сплатили 2015 рік податок у розмірі 5-10 тис грн.

Для виміру впливу своєї діяльності, соціальні підприємства здебільшого використовують такі показники, як: кількість працевлаштованих осіб, кількість клієнтів, відгуки клієнтів.

Труднощі та перспективи

Основні труднощі, з якими стикаються соціальні підприємці: відсутня фінансова підтримка, нестача кваліфікованих кадрів / волонтерів, немає власного приміщення, не вистачає підтримки з боку держави / місцевої влади.

Головною складністю є: відсутня фінансова підтримка (52), а саме: відсутні чи важкий доступ до грантової чи іншої фінансової підтримки від фондів, партнерів, інвесторів чи держави для розширення чи початку бізнесу. На другому місці – нестача кваліфікованих кадрів / волонтерів (29), через відсутність людей з відповідною освітою чи неможливістю соціального підприємства оплатити роботу фахівця високого рівня. На третьому місці – відсутнє власне приміщення чи занадто висока ціна оренди (27) та відсутня підтримка держави / місцевої влади (27). 

Так чи інакше підтримує місцева влада діяльність більшості соціальних підприємств.

Основні фактори, що сприятимуть розвитку соціального підприємства: фінансова підтримка, підтримка держави / місцевої влади, навчання керівників, розширення виробничо-технічної бази підприємства, підвищення суспільної свідомості.

На першому місці опинилися два фактори: фінансова підтримка (42) та підтримка держави, місцевої влади (42). Фінансова підтримка, згідно отриманих відповідей, це гранти, підтримка спонсорів для розширення діяльності соціального підприємства. Очікувана підтримка від держави чи місцевої влади має вигляд: створення сприятливої державної політики, програм підтримки розвитку соціальних підприємств, співпраця соціальних підприємств та представниками місцевої влади, розміщення державних замовлень, підтримка у наданні пільгових умов для оренди приміщення чи вирішення інших питань.

Друге місце також розділили два фактори: навчання керівників (20) та розширення виробничо-технічної бази (20). Соціальні підприємці вказали, що їм бракує інформації про особливості ведення соціально підприємницької діяльності, ментора, ознайомлення з реальними кейсами соціального підприємництва в Україні та світі.

Переважна більшість соціальних підприємств вказали на відсутню конкуренцію з іншими підприємствами. А більше Ви можете дізнатися тут

 

Представлені у даному звіті висновки не є репрезентативними для усіх соціальних підприємств України. Проект Молодіжного центру з проблем трансформації соціальної сфери “СОЦІУМ-ХХІ”  здійснювався за підтримки Western NIS Enterprise Fund.

Радимо також підбірку Європейського Простору для соціального підприємця.

Догори

Підписатися на розсилку

Будьте у курсі подій Європейського Простору та отримуйте першими корисну і цікаву інформацію про нові практики та можливості.